رياضة

تقاعد لاعب كرة قدم

تقاعد لاعب كرة قدم

تقاعد لاعب كرة قدم

غاريث بيل اتكلم كلام محزن فعلاً عن مشواره الكروي وهو واقف جنب جوزيه مورينيو. في عز تألقه، كان جناح توتنهام وريال مدريد السابق واحد من أحسن اللاعبين. اتكلم غاريث بيل عن مشواره الكروي وعن هدفه المشهور في نهائي دوري أبطال أوروبا في مرمى ليفربول.
أعلن جناح ريال مدريد وتوتنهام السابق اللي عنده 34 سنة اعتزاله اللعب السنة اللي فاتت بعد فترة قصيرة مع فريق لوس أنجلوس لكرة القدم الأمريكية.
بيل لعب 166 ماتش مع توتنهام قبل ما ينضم لريال مدريد. خلال مشواره اللي استمر 17 سنة، حقق خمس ألقاب في دوري أبطال أوروبا وثلاث ألقاب في الدوري الإسباني.
بعد ما انضم مقابل 85.3 مليون جنيه إسترليني، اللي كان رقم قياسي وقتها، أثبت نفسه في كتب التاريخ بأهداف مهمة، منها هدفه الفردي المميز في مرمى برشلونة في كأس الملك.
كمان سجل أعظم هدف في تاريخ دوري أبطال أوروبا بضربة مقصية رائعة في نهائي 2018 ضد ليفربول.
بعد مرور ست سنين على اللحظة دي، اتكلم بيل مع قناة TNT الرياضية عن الهدف وهو واقف جنب مدربه السابق جوزيه مورينيو. بيل قال: “ابني دخل عالم كرة القدم مؤخراً ولسه مش مقتنع إني كنت لاعب كويس”.
بيل كان واحد من أفضل اللاعبين في العالم في فترات من مشواره، لكن مش كل الناس كانت مقتنعة بإنجازاته.
أكسيل بيل، ابن بيل، اتولد لما انضم والده لتوتنهام على سبيل الإعارة لمدة موسم واحد في سبتمبر 2020. رجع لمدريد في 2021، لكن بعد قلة الدقائق اللي لعبها مع الفريق الأول، انضم لنادي لوس أنجلوس بعقد مدته 12 شهر. بدأ مباراتين بس مع النادي قبل ما يعتزل في 2023.
ردود فعل الجماهير على السوشيال ميديا على تصريحات بيل كانت متنوعة، في واحد قال “إنه مش عارف أن والده أسطورة”، واحد تاني قال: “الولد محتاج يعرف أنك كنت لاعب كرة قدم كويس، أره بعض المقاطع”. وواحد ثالث قال: “اعرض له بعض المقاطع ليك في توتنهام”.
ورابع قال: “لازم يعرف ابنه أن بيل كان من أفضل خمسة لاعبين في العالم (في عصر ميسي ورونالدو) وقريب من نيمار”. وخامس قال: “كم من الناس بتقول “إنه مش مخطئ”، انتهى جيل تيك توك ده”.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى