جواسيسرياضة

هل يجب الاعتراف بـ غباء فلورنتينو بيريز ؟

حسام خالد

رغم وصف فلورنتينو بيريز بـ الذكي في حاجات معينه وخبيث جداً بدرجه غريبه .. الا انه من أغبي رؤساء الأنديه اللي مسكت نادي علي مر التاريخ !
“فلورنتينو بيريز” جماهيره فضلت لسنوات زي معظم جماهير برشلونه مبهورين بأي صفقه كبيره تدخل النادي رغم ان برشلونه كأن اسوأ بكتير علي جميع المستويات اقتصادي ورياضي وكل شئ كان عبث في عبث واستمراريه للفوضي اللي دمرت كل شئ وتركت ارث كارثي مستمر حتي وقتنا الحالي وهيظل مستمر لسنتين او 3 ع الاقل كمان !
اما “بيريز” بالنسبالي هو من أكبر النصابين عموماً اللي تشوفهم في حياتك ، اللعب علي فكرة [ انا الكل في الكل ] كان دايماً وكنت بقولها مستحيل بسببها اي مدرب كبير يمسك ريال مدريد .. لا ناجلزمان ولا فليك ولا دي زيربي ولا غيره ودي الحقيقه اللي جمهور ريال مدريد رافضها لانه موهوم انه طالما حقق دوري الابطال اذا هو فريق ناجح !
استنتاج منطقياً فاسد من الاساس ، لكون النجاح له معايير استثنائيه او مميزه وواضحه لأنها Objective وممكن ترصدها احصائياً او نظرياً او غيره !
لذلك … النجاح مش مقياسه ابداً الصفقات ، الصفقات جزء من النجاح وبالأخص ثم بالأخص وحط تحتها 1000 خط لما تكون فاهمها ودارسها !
مثلاً ، صفقة فينسيوس جونيور – اردا جولير – رودريجو جوس ، 3 لاعبين علي مستوي عالي جداً برشلونه كان الطرف الأسبق في محاولة التعاقد معهم ومحدش قدر يقول عكس الكلام ده اطلاقاً ولا حتي من داخل الفريق نفسه !
لما الكشاف الخاص ببرشلونه في البرازيل ” اندري كوري ” يقول ان فينسيوس مكنش فريق ريال مدريد عارف عنه حاجه والاتفاق كان شبه تم اساساً لولا ان دخول الريال علي الخط لغبط كل شئ مالياً !
حتي أردا جولير الكل عارف الحكايه لولا دخول ريال مدريد كان زمان اللاعب في برشلونه ، رودريجو بنفسه قال انه خلاص كان الاتفاق شبه تم مع برشلونه لولا ان ريال مدريد كان مستني عرض منهم وان رغبة والده اللعب لبرشلونه !
صفقات كتير فشلت في ريال مدريد في عهد بيريز وده مش هقول بس لانها غير مدروسه .. لكن لأنها لاسكات جماهير ريال مدريد بالظبط زي ما عمل جوسيب ماريا بارتوميو مع جماهير برشلونه في السنوات الماضيه بانتداب لاعبين مطلوبين جماهيرياً فقط !
القصه ان مفيش حتي تخطيط اقتصادي شبيه بالتخطيط او مُقارب لتخطيط الفرق المميزه في الخارج زي لايبزيج في المانيا او برايتون في انجلترا !
التخطيط الاقتصادي مرتبط بالتخطيط الرياضي ، لكون التكنولوجيا واستخدام علم البيانات امر مهم في انتداب اللاعبين وغيره !
ولذلك بيريز “النصاب” كان راس ماله في شئ غريب وهو الاعتماد علي مدربين بدون شخصيه صارمه ، ” زيدان وانشيلوتي ” حتي مورينيو لم يكمل الـ 3 مواسم لكون المدرب دخل في صدام مع اللاعبين خاصة ايكر كاسياس !
انا متذكر تصريح غريب لانشيلوتي قبل تولي “رافا بينتيز ” تدريب ريال مدريد وهو ان انشيلوتي ” تفاجأ بالاقاله ولا يعلم لماذا ” !!!!!
وبعد نصف موسم مع رافا بينتيز ولعدم تأقلم اللاعبين علي خططه قرر بيريز الاعتماد علي زيدان لكونه اسم كبير كلاعب سابقاً ولوضعه في الخلفيه كدرع امام اي هجمات جماهيريه !
اول موسم سئ والفوز بالابطال ، تاني موسم لا غبار عليه برأيي خاصة ان الفريق ظهر بفورمه قويه للغايه ، اخر موسم لم يكن مميز وتائه وضعيف !
بعد كده اغراء لوبتيجي بتدريب ريال مدريد ومن ثم خسارة الفريق وعدم الاستقرار وبالاخص بعد تلقيه 5 اهداف في الكلاسيكو ومنها هاتريك سواريز اصبح لوبتيجي في مهب الرياح وتواجد سولاري ولا اعلم تحديداً ليه سولاري بالذات !
وبعد كل ده تواجد رجوع زيدان في اخر فتره له والخروج امام السيتي في دوري الابطال والاداء الباهت كالعاده مفيش جديد … بعد كده رجوع انشيلوتي وتحقيق الابطال والاستمرار في التوهم بانهم البطل الاوحد في اوروبا بسبب الفوز بالبطوله ومن ثم الاستيقاظ علي اداء باهت ومتهافت وضعيف للغايه امام السيتي في نصف نهائي الابطال ومن ثم الاستمرار هكذا في الوضع الحالي !
جلب بيلنجهام وتشواميني وجولير وجميعها حتي وان نجح منها بيلنجهام لكن مازالت غير مدروسه !!!
لكون الاساس كارلو انشيلوتي لم يطلب الصفقات دي اطلاقاً .. دخول في جلب اردا جولير كما شرحت بسبب وجود برشلونه والاقتراب من التعاقد معه لكونه لاعب متميز ، تشواميني لا اعلم بصراحه ليه 100 مليون ؟! … بيلنجهام خيار اجبر بالضروره انشيلوتي علي اجراء تعديلات تكتيكيه جعلت فينسيوس اداءه ضعيف جداً واظهرت نوعا ما من قدرات بيلنجهام في الثلث الاخير تحديداً !
عدم وجود مهاجم 9 مميز وكان بالامكان جلب هاري كين قبل ذهابه الي بايرن !
عدم وجود قلب دفاع بمستوي عالي بالاخص ان دفاع ريال مدريد سئ فردياً وافضل مدافع فيه تمت اصابته بصليبي !
ولذلك اللي حكيته هو جزء بسيط بيوضح ليه جماهير ريال مدريد بتمجد في بعض الاحيان في بيريز وفي البعض الاخر بيتم الهجوم عليه !
التذبذب ده وراه اسباب نفسيه ومنطقيه ، طالما بتكسب بيريز هيحط رجليه امام جماهير ريال مدريد .. وطالما بتخسر يبقي خلاص انت يا بيريز السبب !!!

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى